| 1a. KONTAKT Hälsning |
Avvisar kontakt med morrning och/eller bitförsök. Utförs ej inom tid |
Undviker kontakt genom att dra sig undan |
Accepterar kontakt utan att besvara. Drar sig inte undan. |
Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök. |
Överdrivet kontakttagande, ex. hoppar, gnäller, skäller. |
| 1b. KONTAKT Samarbete |
Följer inte med trots flera försök att locka. Ej genomfört inom tid. |
Följer med motvilligt. |
Följer med men är inte engagerad i testledaren. |
Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren. |
Följer med villigt, är överdrivet engagerad i testledaren, ex. hoppar, gnäller, skäller. |
| 1c. KONTAKT Hantering |
Avvisar med morrning och/eller bitförsök. Hantering ej genomförd. |
Undviker, drar sig undan eller söker stöd hos föraren. |
Accepterar hantering. |
Accepterar, svarar med kontaktbeteende. |
Accepterar, svarar med överdrivet kontaktbeteende. |
| 2a. LEK 1 Leklust |
Leker inte. |
Leker inte, men visar intresse. |
Startar långsamt, blir aktiv, leker. |
Startar snabbt, leker aktivt. |
Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt. |
| 2b. LEK 1 Gripande |
Griper inte. |
Griper inte, nosar bara på föremålet. |
Griper tveksamt eller med framtänderna. |
Griper direkt med hela munnen. |
Griper direkt, hugger föremålet i farten. |
| 2c. LEK 1 Gripande och dragkamp |
Griper inte. |
Griper tveksamt, släpper, håller, men drar inte emot. |
Griper, drar emot, men släpper och tar om. Alt. tuggar. |
Griper direkt med hela munnen och drar emot tills testledaren släpper. |
Griper direkt med hela munnen, drar emot, rycker, alt. ruskar - även under den passiva delen - tills testledaren släpper. |
| 3a1. FÖRFÖLJANDE |
Startar inte/Når ej fram till första hjul. |
Startar, avbryter innan föremålet. |
Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. |
Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet. |
Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
| 3a2. FÖRFÖLJANDE |
Startar inte/Når ej fram till första hjul. |
Startar, avbryter innan föremålet. |
Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. |
Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet. |
Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
| 3b1. GRIPANDE |
Nonchalerar föremålet. Alt. springer inte fram. |
Griper inte, nosar på föremålet. |
Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. |
Griper direkt, släpper. |
Griper direkt. Bibehåller föremålet i minst 3 sek. |
| 3b2. GRIPANDE |
Nonchalerar föremålet. Alt. springer inte fram. |
Griper inte, nosar på föremålet. |
Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. |
Griper direkt, släpper. |
Griper direkt. Bibehåller föremålet i minst 3 sek. |
| 4. AKTIVITET |
Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv. |
Är uppmärksam och lugn - står, sitter eller ligger. |
Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar. |
Är uppmärksam med ökad aktivitet eller oro efter hand. |
Växlar snabbt aktiviteter under momentet. Alt. oro under hela momentet. |
| 5a. AVSTÅNDSLEK Intresse |
Engageras inte av figuranten. |
Kontroll, avbrott förekommer. |
Intresserad. Följer figuranten utan avbrott. |
Intresserad. Vill iväg, enstaka startförsök. |
Mycket intresserad. Vill iväg, upprepade startförsök. |
| 5b. AVSTÅNDSLEK Hot/agg |
Visar inga hotbeteenden. |
Visar enstaka (1-2) hotbeteenden under momentets första del. |
Visar enstaka (1-2) hotbeteenden under momentets första och andra del. |
Visar flera hotbeteenden under momentets första del. |
Visar flera hotbeteenden under momentets första och andra del. |
| 5c. AVSTÅNDSLEK Nyfikenhet |
Går inte fram till figuranten inom tid. |
Går fram när figuranten är aktiv på linjen. |
Går fram till den dolda men talande figuranten. |
Går fram till figuranten med låg kroppsställning och/eller med tidsfördröjning. |
Går fram direkt till figuranten utan hjälp. |
| 5d. AVSTÅNDSLEK Leklust |
Visar inget intresse. |
Leker inte, men visar intresse. |
Leker, kan gripa försiktigt, drar inte emot. |
Griper. Drar emot, men kan släppa och ta om. |
Griper direkt. Drar emot, släpper inte. |
| 5e. AVSTÅNDSLEK Samarbete |
Visar inget intresse. |
Blir aktiv men avbryter. |
Är aktiv med figuranten när denne är aktiv. |
Är aktiv med figuranten. Visar även intresse mot passiv figurant. |
Uppmanar passiv figurant till fortsatt lek. |
| 6a. ÖVERRASKNING Rädsla |
Stannar inte eller kort stopp. |
Hukar sig och stannar. |
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. |
Flyr högst 5 meter. |
Flyr mer än 5 meter. |
| 6b. ÖVERRASKNING Hot/agg |
Visar inga hotbeteenden. |
Visar enstaka hotbeteenden. |
Visar flera hotbeteenden under längre tid. |
Visar flera hotbeteenden och någon attack. |
Visar hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett. |
| 6c. ÖVERRASKNING Nyfikenhet |
Går fram efter det att overallen lagts ner/går inte fram inom tid. |
Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen samt lockar på hunden. |
Går fram till overallen när föraren står bredvid. |
Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet. |
Går fram till overallen utan hjälp. |
| 6d. ÖVERRASKNING Kvarstående rädsla |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. |
Liten båge eller tempoväxling vid någon av passagerna. |
Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen. |
Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet. |
Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
| 6e. ÖVERRASKNING Kvarstående intresse |
Visar inget intresse. |
Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid 1 tillfälle. |
Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid minst 2 tillfällen. |
Biter i eller leker med overallen. Intresset minskar efter hand. |
Biter i eller leker med overallen vid 2 eller flera passager. |
| 7a. LJUDKÄNSLIGHET Rädsla |
Stannar inte eller kort stopp. |
Hukar sig och stannar. |
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. |
Flyr högst 5 meter. |
FLyr mer än 5 meter. |
| 7b. LJUDKÄNSLIGHET Nyfikenhet |
Går inte fram inom tid. |
Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet samt lockar på hunden. |
Går fram till skramlet när föraren står bredvid. |
Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet. |
Går fram till skramlet utan hjälp. |
| 7c. LJUDKÄNSLIGHET Kvarstående rädsla |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. |
Liten båge eller tempoväxling vid någon av passagerna. |
Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen. |
Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet. |
Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
| 7d. LJUDKÄNSLIGHET Kvarstående intresse |
Visar inget intresse. |
Stannar upp. Luktar eller tittar mot skramlet vid 1 tillfälle. |
Stannar upp. Luktar eller tittar mot skramlet vid minst 2 tillfällen. |
Biter i eller leker med skramlet. Intresset minskar efter hand. |
Biter eller leker med skramlet vid 2 eller flera passager. |
| 8a. SPÖKEN Hot/agg |
Visar inga hotbeteenden. |
Visar enstaka hotbeteenden. |
Visar flera hotbeteenden under längre tid. |
Visar flera hotbeteenden och någon attack. |
Visar hotbeteenden och flera attacker. |
| 8b. SPÖKEN Kontroll |
Enstaka kontroll, därefter inget intresse/engagerar sig inte. |
Tittar mot spökena då och då. |
Kontrollerar och/eller handlar mot spökena. Långa avbrott. Ex. halva sträckan båda spökena eller ett spöke hela sträckan. |
Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena. Kortare avbrott. |
Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena under hela momentet. |
| 8c. SPÖKEN Rädsla |
Uppehåller sig framför eller bredvid föraren. |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avståndsreglering. |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll. |
Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll. |
Backar längre än kopplets längd eller lämnar platsen, alt. flyr. |
| 8d. SPÖKEN Nyfikenhet |
Går fram till fig. när föraren tagit av figurantens huvudbonad. Går inte fram inom tid. |
Går fram till fig. när föraren talar med fog. och lockar på hunden. |
Går fram till fig. när föraren står bredvid. |
Går fram till fig. när föraren gått halva avståndet. |
Går fram till fig. utan hjälp. |
| 8e. SPÖKEN Kontakttagande |
Avvisar eller undviker kontaktförsök. Kontakt ej tagen inom tid. |
Accepterar kontakten från fig. utan att besvara den. |
Besvara kontakten från figuranten. |
Tar själv kontakt med figuranten. |
Intensivt kontaktbeteende mot figuranten. Kan ex. hoppa och gnälla. |
| 9a. LEK 2 Leklust |
Leker inte. |
Leker inte, men visar intresse. |
Startar långsamt, blir aktiv, leker. |
Startar snabbt, leker aktivt. |
Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt. |
| 9b. LEK 2 Gripande |
Griper inte. |
Griper inte, nosar bara på föremålet. |
Griper tveksamt eller med framtänderna. |
Griper direkt med hela munnen. |
Griper direkt, hugger föremålet i farten. |
| 10. SKOTT |
Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd. |
Avtagande kontroller under lek/passivitet. Därefter oberörd. |
Riktar intresse mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek/passivitet. |
Avbryter lek eller passivitet. Låser sig mot publiken, skytten eller annat. Ptergår inte till lek/passivitet. |
Berörd, rädd. Alt. Vill lämna platsen, försöker fly. Alt. Föraren avstår skott. |